Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
24.07.2014 02:52 - Да търсиш работа в България, или защо все още съм тук
Автор: kstanishev Категория: Лични дневници   
Прочетен: 2268 Коментари: 3 Гласове:
6


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
 Тази статия не е за офис служителите, които си взимат административната заплата. Не е и за хората, които са избрали да избягат в чужбина, в търсене на по-добро бъдеще. И определено не е за „мениджърите“ и „бизнесмените“ в страната ни. Бих предпочел и мързеливците да я подминат, но вие така или иначе надали сте прочели и до тук…

 

Аз съм млад човек, мъж, на 27 години с 8 години трудов стаж. Не съм се задържал на една работа, поради ред причини, една от които, може би най-големият ми проблем е, че имам самоуважение. Не относно работата, която върша, народа е казал „срамна работа няма“, но по-скоро към себе си… да го кажем с други думи, имам нетърпимост към клинични тъпанари, комплексари и всезнаещи компетенции. Мамините и татковите синчета също не ги харесвам, но ги разбирам. Защо да работиш, като има кой да те храни и глези…

Накратко за мен: от сравнително малък град съм, завърших местно школо и забегнах към Варна, където трябваше да търся работа и усъвършенстване. След шест години и Варна ме отритна, та се оказах лъкатушещ между Слънчев Бряг и Пампорово (истински рай за някои…) Тъй като споменах усъвършенстване, според мен то предполага да имаш място, което наистина да наречеш свое, така че реших да се установя някъде. След като Варна отпадна като вариант, открих хубава служба в Пловдив и се преместих за няколко дни.

 

Мисля, че е добре да спомена за трудовия си стаж…

Две години в офис за недвижими имоти. Пуснах си молбата за напускане, направих още  4 сделки и ми прекратиха договора предварително.

Няколко месеца като търговски представител във фирма, в която трябваше да се работи извънредно за благото на местните управители, за сметка на собствениците и Големите шефове (така да се каже, въртяха си далавери).

Половин година шофьор-доставчик в ресторант с клиентела предимно проститутки. Шефовете решиха, че колегата ми заслужава бонуси, за моя сметка и подхвърлиха, че може да не си получа заплатата. Месец след това напуснах.

Обслужващ бензиностанция (не исках нищо да зависи от мен, просто да съм си работник). Три месеца, в който колегите ми започнаха здраво да завиждат за бакшишите, които изкарвам (три-четири пъти повече от тях) и да сменят графиците без мое знание. Управителя си присвояваше стока, обвиняваше някой служител и караше останалите да плащат по 30-50лв всеки месец – липси.  След четвъртия месец си тръгнах.

Две години продавач-консултант в магазин за музика и филми. Фирмата фалира, а ние стояхме 6 месеца с половин заплата. Лично изгорях с 1800лв.

Три години в сферата на туризма (зимата – Пампорово, лятото – Слънчев Бряг). Сравнително ниска заплата, но нормални условия за труд, поета квартира и ежедневни препирни с крив шеф (общо двама служители сме и когато търси някой, на който да си изкара яда, съм единствено аз). Напуснах, заради желание за постоянна работа.

Преместване в Пловдив с работа като мениджър маркетинг и реклама. Успешни кампании в радио, вестници и интернет. След третия месец, новоизлюпения управител решава да дава нареждания, които нямат нищо общо с договорките. Вземеш ли си болничен, може да се броиш към напускащите, дори да си най-резултатния служител на фирмата, шефовете никога няма да направят реверанс, за да те задържат, а отпуските са максимум по 4 поредни дни. Като естествено са придружени от по 10-15 работни преди и след отпуската. Поредни. Прехвърлен съм наполовина към обслужващия персонал, с намаление на заплатата, без предизвестие. Напускам след едномесечно предизвестие от моя страна.

 

… И се започна едно търсене на работа…

 

Оказва се първо, че критериите за обикновен продавач са се променили и вече почти навсякъде се иска висше образование, или заплатата е в рамките на 500лв. Обявите за работа явно се пишат от тригодишните деца на шефа и любовницата му, а останалите изисквания са просто абсурдни. Но това далеч не е края…

Най-интересното, мили читатели, са интервютата. За един месец ходих на толкова интервюта, че ако ми ги плащаха като надник, въобще не трябваше да работя. Попадах на „рекламни агенти“, които трябваше да се „включат“ с по 200лв, за да си „спечелят статуса“ на такива. Попаднах на две интервюта от по 60 човека… които според който и да било мениджър човешки ресурси, е абсурдно… но най-забавно ми бе в една изключително известна фирма за телекомуникационни услуги. Само споменавам, че стигнах до втори етап на интервюто.

Първият не бе нищо особено, приятен събеседник, разпитва ме подробно за всичко. Първоначално се засмя, като му казах, че в повечето случаи съм попадал на калпави работодатели, но след като му разказах опита си, ме разбра.

Второто интервю бе култово и запомнящо се… с трима мениджъри в един офис. (моля следете моят професионален опит, описан по-горе)

Първо казаха, че няма нищо странно в това работодателя ти да те изрита преждевременно, при положение, че си му изкарал пари и няма да има нужда да дели с теб.

Работата на търговския представител била готина и няма лошо като едни се облагодетелстват за сметка на други.

Личното отношение на шефа не може да пречи на професионалното отношение към работата и развитието на служителя.

След това обясниха как работата на бензиностанция е супер готина и всеки си умира да работи там (не взеха предвид, че причината да се махна е шеф и колеги, а не работа).

Кофти, че така се е получило с музикалния магазин, ама шефа си е виновен, като си избира нерентабилна сфера на бизнес… (ни дума за това как човек се оправя във Варна с по 300лв)

Че защо след три години в туризма и постоянно обикаляне по курорти, в които хората дават пари да ходят, искам да се махна… чудно защо ми се заседява на едно място.

За последната работа бяха красноречиви. Добре е управителя да е идиот и да не си разбира от работата. Перефразирано, но почти буквален превод на думите им.

Въпрос на интервюто: как човек, който има 20лв в джоба и 19.90 сметка, може да бъде убеден, че трябва да си направи още една сметка, да си вземе телефон на изплащане, пък може и таблет? (е, тук вече зяпнах. Споменах им, че заради подобно отношение на служители, не посещавам някои от клоновете им и че според мен най-важно е клиента да остане доволен от обслужването). Опита ми да продам химикалка от 80ст. на жена-кучка, която бърза и няма никакво намерение да си я купува също не бе успешен. Какво да се прави. И на мен не могат да пробутат нещо, което не желая в магазините по принцип… Три дни след това получих мейл със сърдечна благодарност, че съм им обърнал внимание, ама няма да стане мойта.

 
Всички работодатели са в криза, независимо милионите, които обикновени служители (включително и аз имам принос) им изкарваме. При годишни печалби от порядъка на минимум 1.5 млн лв, се слага таван на заплатите около 700-800лв. 

Та питам се аз, мили колеги, безработни и работещи, струва ли си човек да търси тепърва нормален работодател в страната ни или е по-добре да съм от онези, които ги снимат по телевизията пред Лондон Бридж и обясняват колко много обичат България и им е мъчно за нея?




Гласувай:
6



Следващ постинг
Предишен постинг

1. ard - изобщо не си губи времето по интервюта
24.07.2014 03:26
Ами направо се отправяй за чужбина. Какъв е смисъла да ходиш по интервюта и нищо да не се получава? Така само ще се отчайваш че нищо не става. По-добре направо заминавай и им тегли една на всички работодатели в България.
цитирай
2. zlika - "от сравнително малък град съм"
24.07.2014 06:11
Това обяснява всичко! ;-)
цитирай
3. kstanishev - Благодаря
24.07.2014 10:28
Благодаря и на тримата... поста по-скоро го направих от яд. И съжаление към всички останали, които си търсят работа в момента. По тия интервюта видях доста и странни хора. Млади, които нямат идея какво правят... хора пред пенсиониране, които не бяха ходили никога на интервюта... а гаврата от страна на работодателите продължава ли продължава...

Бива ли вчера да ме извикат на интервю и след 2 часа чакане, да ми кажат, че всъщност за тази позиция имали хора?
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: kstanishev
Категория: Лични дневници
Прочетен: 79115
Постинги: 48
Коментари: 44
Гласове: 77
Архив
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930